Foto van Fraudehelpdesk.nl
Foto van Fraudehelpdesk.nl

Opnieuw oplichting m.b.v. een Engelstalig bandje

Nieuws

Het Fraudehelpdesk krijgt weer meldingen binnen over oplichting met behulp van een Engelstalig bandje. Melders worden gebeld en krijgen als ze opnemen een Engels gesproken bandje te horen. Het telefoontje is zogenaamd afkomstig van de ‘National Police’, ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden) of het ‘Ministry of Justice’.

De telefoontjes lijken van een Nederlands (mobiel) nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’: een techniek waarmee oplichters een ander nummer kunnen laten zien dan waar ze in werkelijkheid mee bellen. De telefoonnummers die gespooft zijn, zijn van particulieren of ondernemers die niets met de oplichting te maken hebben. Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd of gedaan wordt, is wisselend. Ze zeggen dat mogelijk uw BSN-nummer wordt misbruikt, of er loopt een arrestatiebevel tegen u, of u wordt verdacht van criminele activiteiten, zoals drugshandel en witwassen.

Hierna wordt u gevraagd het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een ‘agent’. Deze agent vraagt naar uw persoonlijke gegevens, om uw identiteit te bevestigen. Soms wordt daarna gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. In andere gevallen wordt verzocht een programmaatje te downloaden, waarmee de beller in uw computer kan meekijken en handelen. Sommige slachtoffers van deze vorm van fraude krijgen geld gestort op hun rekening, wat moet worden overgeboekt naar verschillende rekeningnummers of een cryptowallet.

Advies

Wij raden u aan om alert te blijven op toekomstig telefoonverkeer en voor u onbekende telefoonnummers niet terug te bellen. Maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje, maar verbreek de verbinding en blokkeer het nummer. Geef geen persoonlijke gegevens door en download geen software op verzoek van een onbekende. Maak geen geld over dat eerst op uw rekening is gestort, want dan kan uw rekening door de bank geblokkeerd worden vanwege verdachte transacties. Neem contact op met uw bank als de oplichter geld op uw rekening heeft gestort. Heeft u alleen uw naam, adres en de laatste 3 cijfers van uw BSN doorgegeven? Daar zal niet direct iets mee kunnen gebeuren. Maar deze informatie kan wel door criminelen gebruikt worden om overtuigender over te komen als zij u nog eens benaderen. 

Heeft u toch geld overgemaakt, gegevens aangeleverd of software gedownload? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies, telefonisch bereikbaar via 088-786 7372, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00-12.00 en van 13.00-15.00 uur, op woensdag van 13.00-15.00 uur. Bron en foto: Fraudehelpdesk.nl

Nieuwstip of nieuwe informatie voor de website? 
Tip onze redactie via een WhatsApp-bericht: 06 11 43 55 22
Voor advertenties of andere vragen belt u naar 074-3761354. 

Meer nieuws